YouTube-kanava – miten se tehdään ja mitä hyötyä siitä on yritykselle?

YouTube-kanava tarjoaa yrityksille oivan tavan olla esillä – YouTube on toiseksi suurin hakukone heti Googlen jälkeen, joten miksei tätä mahdollisuutta hyödyntäisi? Ihmiset pitävät videosisältöjen katsomisesta ja tekevät sen mieluiten YouTubessa, joka on myös maailman suosituin videopalvelu. YouTubea katsovat nuorten lisäksi myös vanhemmat kohderyhmät – onhan palvelussa paljon mm. ohjevideoita niin nikkarointiin, juhlakampauksiin kuin vaikka auton tuunaamiseenkin. Lisäksi palvelussa on mieletön määrä vlogeja, musiikkivideoita, sekä myös lapsille sopivaa sisältöä. 

YouTubessa voi myös markkinoida yritystä videosisältöjen avulla. YouTube-mainonnan avulla tavoitat potentiaaliset asiakkaat, kun he katsovat tai etsivät videoita YouTubessa – ja maksat vain silloin, kun he osoittavat kiinnostusta. YouTubessa mainostavien pienten ja keskisuurten yritysten määrä on kaksinkertaistunut viimeisen kahden vuoden aikana. Lisäksi YouTubea katsotaan paljon myös TV-näytöiltä – se on ikään kuin TV-mainontaa kohtuubudjetilla!

Mainonnan avulla yrityksesi saa huomattavasti enemmän näkyvyyttä kuin orgaanisesti, jolloin katsojaluvut ovat yleensä aika maltillisia. Eiköhän siis luoda teidänkin yrityksellenne oma YouTube-kanava!

 

Miksi YouTubeen kannattaa ja tarvitsee luoda yritykselle oma kanava?

Jos YouTubessa haluaa mainostaa, on mainostettavan videon oltava jollain YouTube-kanavalla. Video poimitaan mainontaan YouTube-kanavalta – sitä ei siis voi ladata Google Adsiin tai muuten laittaa mainokseksi. YouTubessa mainostavien pienten ja keskisuurten yritysten määrä on kaksinkertaistunut viimeisen kahden vuoden aikana ja palvelun käyttäjät katsovat YouTube-videoita mobiililaitteilta yli tunnin päivässä.

 

Miksi kanava tulee tehdä itse?

YouTube-kanavaa ei voida tehdä toisen puolesta, sillä kanavaa varten tarvitaan omat, henkilökohtaiset Google-tunnukset/sähköposti. (Google omistaa YouTuben, siksi Google-tunnus on pakollinen). Google valvoo tunnuksia pyytäen usein myös kaksivaiheista tunnistautumista. Huomaa kuitenkin, että yritystili on eri kuin oma tili. Nämä voi myöhemmin myös yhdistää. 

 
YouTube-kanavan luominen

Tässä ohjeet YouTube-kanavan tekemiseen. Lähdetään liikkeelle Google-tilistä:

  1. Luo siis ensin Google-tili. Tilin luomisvaiheessa voit valita, luotko tilin itsellesi vai yritystä varten. (Jos sinulla on jo Google-tili, voit myös käyttää sitä.)
  2. Siirry sitten osoitteeseen youtube.com
  3. Valitse oikeasta yläkulmasta Kirjaudu sisään / Sign in

 

 

Kun olet kirjautunut YouTubeen Google-tililläsi, voit luoda YouTube-kanavan.

 
Edelleen mukana? Hyvä, jatketaan!

  1. Siirry kanavaluetteloon (Klikkaa ensin ylhäältä omaa kuvaasi, ja sitten alavalikosta Account settings. Tämän jälkeen valitse Add or manage your channels)

 

 

2. Valitse Create new channel

 

 

3. Anna nimi uudelle tilillesi, vahvista tili antamalla pyydetyt tiedot ja klikkaa Create

 

 

Valmista? Onnittelut, sinulla on nyt ikioma YouTube-kanava! 

Oma tilisi ei ole näkyvästi yhteydessä yrityksen tiliin, kun käytät bränditiliä. Voit hallinnoida useita kanavia yhdellä Google-tilillä. Tästä on hyötyä, jos sinulla on useampi kuin yksi YouTube-kanava. Voit lisätä bränditilille uusia ylläpitäjiä ja omistajia. Näin sinä ja kaikki tiimisi jäsenet tai yhteistyökumppanisi voitte hallita kanavaa ilman, että kenenkään tarvitsee tietää toistensa salasanoja.

 

Jos YouTube-mainonta tai YouTube-kanavana kiinnostaa, ole meihin yhteydessä!