Tutustu TikTokiin

Lyhyisiin videoklippeihin perustuneesta sosiaalisen median alustasta TikTokista on alettu kirjoittelemaan melko paljon, eikä ihme. Tämä videopalvelu on kasvattanut kovaa vauhtia suosiotaan. Vuonna 2019 TikTokin latausmäärät ylittivät monet suuret somekanavat ja tästä syystä yritykset ovat kiinnostuneita alustan tarjoamista mahdollisuuksista.

Tässä blogikirjoituksessa avaamme hieman mistä TikTokissa on kyse.

 

Mikä ihmeen TikTok

TikTok on nuorten keskuudessa suuren suosion saavuttanut videopalvelu. Palveluun ladataan omia 15 tai 60 sekunnin kestoisia lyhytvideoita muiden käyttäjien katseltavaksi ja kommentoitavaksi. Videot rakennetaan ja personoidaan TikTokin tarjoamien musiikkien ja erilaisten filttereiden, sekä efektien avulla. Tällä hetkellä suosituimmilla videoilla käyttäjät suorittavat erilaisia haasteita, tanssivat musiikin tahdissa ja huulisynkkaavat. TikTok ei kuitenkaan ole vain huulisynkkausta varten, vaan se sisältää myös nerokasta ja koukuttavaa sisältöä.

TikTok yhdistää useamman somehitin, sillä se on tavallaan sekoitus YouTubea, Snapchattia ja Instagram Storya.  TikTokissa videoiden luominen on huomattavasti helpompaa kuin YouTubessa, ne ovat nopeammin löydettävissä kuin Snapchatissa ja laadukkaampia kuin Instagram Storyssa. TikTok saattaa vaikuttaa aluksi olevan täynnä sekalaista sisältöä, mutta kannattaa malttaa hetki, sillä palvelun käyttöä jatkaessa algoritmi alkaa suosittelemaan käyttäjälle relevantimpaa sisältöä. 

 

Markkinointi TikTokissa

Tämä maailmanlaajuisesti suursuosioon noussut somepalvelu on kasvanut hurjaa vauhtia. Vuonna 2019 TikTokia on ladattu jo yli 700 miljoonaa kertaa ja  latauskerrat ylittävät jopa Facebookin ja Instagramin. Melkoista kasvua, eikö? Suurien käyttäjämäärien takia moni yritys varmasti miettii onko TikTok sopiva kanava markkinointiin. 

TikTokin asettama ikäraja Suomessa on 13 vuotta. TikTok kertoo sovelluksen olevan kohdistettu 18-25-vuotiaille ja videoilla nähdäänkin paljon nuoria käyttäjiä. Moni yritys pohtii onko markkinointi tällaisessa nuorten yhteisössä kannattavaa, kun joukossa on suuri määrä alaikäisiä. Toisaalta mikäli TikTok kehittyy samalla tavalla kuin Facebook, käyttäjien keski-ikä saattaa alustan päivittyessä nousta ja nuorten lisäksi saadaan myös aikuista käyttäjäkuntaa, jolloin alusta tavoittaisi nykyistä laajemman kohderyhmän. 

Aikaisemmin markkinointia pystyttiin tekemään Facebookin Audience Networkin kautta, mutta tällä hetkellä kyseistä mainostuksen tukea ei ole. Vaikuttajamarkkinointi onkin nyt ainoa markkinoinnin keino, jota käytetään TikTokissa. Aika tulee kuitenkin näyttämään miten alusta menestyy markkinointikanavana tulevaisuudessa.

 

Kiinnostaako mainonta muissa sosiaalisen median kanavissa? Tarjoamme Facebook-mainontaa ja Instagram-mainontaa. Ota reippaasti yhteyttä!