Ostopolut muuttavat muotoaan – verkkokaupan rooli korostuu entisestään

Suomalaisista kuluttajista 67 prosenttia aloittaa ostopolkunsa verkossa.

Ostopolun muutokset ovat rantautuneet myös Suomeen ja yhä useampien ensimmäinen kontakti tuotteeseen tai palveluun syntyy netissä: kotisivuilla tai verkkokaupassa. Myös ostajatyypit ovat kokeneet muutoksia. 

Euroopassa 11 maassa pohjoismaat mukaan lukien teetetty tutkimus käsittelikin neljää tämän päivän eri ostajatyppiä: webroomereita, storeshoppereita, onlineshoppereita ja showroomereita. Alla kerromme näistä lisää.

 

Onlineshoppereiden määrä vahvassa kasvussa – tutustu eri ostajatyyppeihin

Webroomerit ovat tyyppejä, jotka aloittavat ostopolkunsa netissä inspiroitumalla ja päätyvät ostamaan tuotteita sitten kivijalkakaupasta. Suomalaisista 46% kuuluu heihin.

Storeshopperit taasen ovat ihmisiä, jotka sekä aloittavat että lopettavat ostopolkunsa fyysisessä kaupassa. 31% suomalaisista tutkimukseen vastaajista on tämän tyyppisiä ostajia. Storeshoppereiden määrä ovat kuitenkin pienentynyt roimasti viimeisten parin vuoden aikana, kun pudotusta on tullut jopa 8%.

Onlineshopperit ovat kuin storeshopperit, ainoana erona se, että kaikki tapahtuu verkossa – verkkokaupan rooli on näiden ostajien keskuudessa todella merkityksellinen. Näiden ostajatyyppien määrä on huimassa kasvussa – kasvua on tullut kahdessa vuodessa lähes tuplaten ja näiden ostajien osuus on tällä hetkellä 21%.

Viimeinen ostajaryhmä on showroomerit, joiden ostopolku alkaa kivijalkakaupassa, mutta tekevät ostoksen verkkokaupassa. Nämä ostajat edustavat vain 1% kokonaisuudesta. 

 

Ostopolku ei ole vain yksi suora tie

Jos ennen ostot ja ostopolut tapahtuivat pääosin kivijalkaliikkeessä, voi nykyään ostopolku olla hyvinkin monikanavainen. Verkkokaupat ottavat vaikutteita kivijaloilta ja toisinpäin. Verkko-ostamisen osuus on kuitenkin kasvanut niin vauhdilla, että tulevaisuudessa voidaan olettaa lähes jokaisen kaupan olevan myös netissä. 

Myös sosiaalisella medialla on oma vaikuttava roolinsa myös tässä. Eniten nettiostoksia tekevät milleniaalit, ja parhaiten heidät tavoittaa tällä hetkellä Instagramista. Tästä vanhemmat ikäryhmät saadaan onnistuneesti ohjattua verkkokauppaan Facebookista. 

Ostamiseen vaikuttaa merkittävästi myös brändi. Etenkin verkossa brändin merkitystä ei tule unohtaa, ja tutuksi koetulla brändillä on suora vaikutus ostopäätökseen.

 

Haluaako yrityksesi pysyä mukana verkko-ostamisen kehityksessä? Tarjoamme räätälöityjä ratkaisuja verkkokauppoihinota yhteyttä ja kysy lisää niin kartoitetaan tarpeenne yhdessä!