Mobiilivalikko

Mobiilikäytön kasvu ja hyödyntäminen

Vuonna 2014 50% suomalaisista käytti internetiä puhelimella päivittäin. Vuonna 2017 osuus oli jo 70%.

Internetin käyttö puhelimella eroaa selvästi perinteisistä medioista kuten televisiosta ja sanomalehdistä, sillä se tavoittaa tasaisesti päivän aikana, toisin kuin esim. sanomalehti parhaiten aamulla ja televisio illalla. Puhelimesta löytyvät niin uutiset, sosiaalinen media, GPS, kuin tuotteiden ja palveluiden tiedotkin.

Paljon on puhuttu medioiden digitalisoitumisesta, mutta uusin suunta on mobilisoituminen. Lehtien näköisversiot, nettiradiot, suoratoistopalvelut ja displaymainokset ovat meille jo arkipäivää puhelimissa.

Puhelin on myös korvannut toisen teknisen laitteen: sitä käytetään kuin kannettavaa tietokonetta.

 

Mitä hyödynnettävää?

Mobiili toimii osana ostoprosessia. Mobiilia voi hyödyntää kaikissa markkinoinnin vaiheissa: tavoittamisessa, sitouttamisessa, konversiossa ja huolenpidossa. Tavoittamisessa auttavat niin hakukoneoptimointi, hakusanamainonta kuin displaymainontakin. Tärkeää varsinkin displaymainonnassa on ottaa huomioon mainoksen pysäyttävyys (ns. thumb-stopping ads): diginatiivi sukupolvi skrollaa näyttöä hurjalla tahdilla, ja esimerkiksi Facebookin feedissä käyttäjä katsoo julkaisua vain 2 sekunnin ajan, ennen kuin joko jää lukemaan lisää tai skrollaa eteenpäin. Tässä isoiksi tekijöiksi muodostuvat yksinkertainen ja lyhyt viesti, puhutteleva kuva tai yleisesti huomiota herättävät asiat, kuten värit.

Videomainokset ovat räjähdysmäisessä kasvussa ja ne lähtevätkin pyörimään heti kohdalle osuessa. Videomainonnassa tulisi aina ottaa huomioon oletusasetukset somessa: videot ovat oletuksena mykkiä. Lisäksi vaikutus tulisi tehdä jo ensimmäisen 5 sekunnin aikana, sillä sen jälkeen ihminen joko kyllästyy tai jää katsomaan. Yksi mieleenpainuva tapa saada käyttäjän huomio on 360 asteen kuvaamisen hyödyntäminen. 360 asteen kuvat ja videot ovat suhteellisen uusi, vaikkakin vielä kovin vähän hyödynnetty näkökulma, josta löytyy tulevaisuudelle paljon potentiaalia.

 

Mitä tulevaisuudessa?

Mobiilikäytön kasvu tullee jatkumaan tulevaisuudessa vakaana. Hyödynnettävää löytyy siis paljon. Kun haluat markkinointisi toimivan myös mobiilissa, me autamme. Ota meihin yhteyttä - mietitään yhdessä sinulle sopiva ratkaisu.

 

Lähteet

 

https://www.iab.fi/media/tapahtuma-aineisto/mobiili-2015/iabmobiili-forslund.pdf

https://www.stat.fi/til/sutivi/2017/13/sutivi_2017_13_2017-11-22_fi.pdf

https://www.iprospect.com/fi/fi/blogi/mobiili-mullisti-mediapaivan/


 

Pro Ratas kartta