Lomakauden aikana harva yritys mainostaa kovin isolla volyymilla. Poikkeuksen tekevät tietenkin ravintolat, ulkoilma-aktiviteetit ja muut sesonkipainotteiset toimijat. Medioiden käyttö vähenee – vaan poikkeuksen tekee some. Ihmisillä on lomalla aikaa, ja monet julkaisevat kuvia laiturinnokasta tai terassilta: ihmiset ovat somessa kesälläkin. Lomamuistot halutaan ikuistaa ja tekeminen jakaa muille.

Kesäksi ei siis kannata hiljentyä. Mitä somessa olisi kesällä hyvä tehdä – ilman, että loma menee ihan somettamiseksi? Kesällä viestintä voi olla rennompaa, sillä ihmiset ovat lomalla iloisessa ja vastaanottavaisessa mielentilassa. Kuvasisällöiksi kelpaavat mainiosti kesäiset kuvat, yrityksen brändin mukaisesti. Tekstissäkin voi olla rennompi, mutta kuitenkin yrityksen viestinnän mukainen sävy.

Tässä 10 vinkkiä yrityksen kesän ajan sometuksiin!

1 Ajastetut postaukset 

Helppo tapa hoitaa somen päivittäminen kerralla: postausten ajastaminen. Säästyt usean kerran päivittämisen vaivalta, eikä sinun tarvitse muistaa milloin mikäkin piti julkaista. Facebookissa ajastaminen tapahtuu suoraan julkaisussa. Instagramissa erillisen hallintaohjelman, kuten Hootsuiten kautta. Hootsuite on käytettävissä yritystilien päivittämiseen, ja se toimii myös tietokoneella.

2 Juhlapyhät ja ajankohtaiset tapahtumat

Avaa kalenteri ja hyödynnä juhlapyhiä postauksissasi. Kesällä on myös muita ajankohtaisia tapahtumia, kuten festareita tai monia, sekä isoja että pieniä, paikallisia tapahtumia. Mieti, voisiko joku tapahtuma liittyä läheisesti yritykseesi tai sen tuotteisiin ja hyödynnä sitä – ajankohtaiset asiat herättävät varmasti seuraajissasi kiinnostusta. 

3 Käyttöoikeudet

Jos sometililläsi on vain yksi käyttäjä, vähennä yhden päivittäjän taakkaa ja anna oikeudet useammalle kesän ajaksi. Varmista vain, että brändin viestintä ja somen lainalaisuudet ovat tiedossa – ja eikun päivittämään!

4 Suositut sisällöt

Käy läpi vanhemmat suosituimmat julkaisusi. Aina ei tarvitse keksiä pyörää uudelleen, vaan kannattaa miettiä, löytyykö esimerkiksi viime kesältä hyvä blogikirjoitus, jonka voisi jakaa uudelleen tai muokata ajankohtaisemmaksi?

5 Uudet paikat

Vaikeuksia keksiä julkaistavaa sisältöä? Paikan vaihtaminen antaa heti erilaisen näkökulman asioihin ja saat aivan uudenlaista inspiraatiota. Lähde vaikka retkelle johonkin uuteen paikkaan ja katso mitä se tuo tullessaan.

6 Kesähashtag

Onko yritykselläsi oma tunnistettava hashtag? Tee siitä kesäversio tai ota käyttöön joku yritykseenne liittyvä, hauska ja kesäinen hashtag, mikä lisätään vaikka kaikkiin kesäajan julkaisuihin.

7 Instagram Stories

Instragramin Stories-ominaisuus on oiva paikka julkaista rennompaa materiaalia. Voit aktivoida seuraajiasi kyselyillä tai käyttää videoiden kuvaamiseen erikoiskameroita, kuten boomerangia tai hyperlapsea. Onnistuneet sisällöt voi myös kiinnittää bioon myöhempää katselua varten.

8 Kampanjatarjous

Laita someen houkutteleva kampanjatarjous ja mainosta sitä. Muista vain jakaa mainosbudjettisi tasaisesti koko kesälle.

9 Tiedottaminen

Jos yritykselläsi on kesällä poikkeukselliset aukioloajat tai jos viesteihin vastataan viiveellä, on tästä hyvä tiedottaa hyvissä ajoin. Myös lomakaudesta on hyvä tiedottaa, sekä siitä, milloin arkeen taas palataan lomien jälkeen. Somessa tiedottaminen käy helposti, ja esimerkiksi Facebookissa voit myös kiinnittää julkaisun, jolloin se säilyy syötteessä ylimpänä, vaikka julkaisisit vielä sen jälkeenkin.

10 All in 1

Ensi viikoksi luvattu sadetta? Suomen kesä on, no, Suomen kesä. Ota siis kauniina päivänä kerralla useampi erilainen kuva, joita voit käyttää myöhemmin.

 

AURINKOISTA KESÄÄ!

Jos some mietityttää, me autamme! Meihin voit olla yhteydessä kesälläkin. Ota yhteyttä tästä!

Miten pidät yritystilisi aktiivisina somessa myös kesällä?
Sulje