Markkinointi ei pidä kesälomaa

 

Kesäloma tuntuu vielä kaukaiselta, vaikka kevät alkaakin jo kolkutella. Moni tietää tutun tunteen, kun lista töistä, jotka pitää saada tehtyä ennen kesälomia on pitkä. Toisarvoiseksi koetut markkinointitoimenpiteet unohtuvat siinä tilanteessa helposti, vaikka markkinointi on asia, jota ei pitäisi unohtaa lomakaudellakaan.

Vaikka moni viettääkin lomansa heinäkuun ja elokuun akselilla, harva viettää lomaansa mediapimennossa. Netissä surffaillaan myös silloinkin, joka tarkoittaa sitä, että yrityksille on tärkeää olla näkyvillä. Kesällä toteutettavan markkinoinnin suunnittelu kannattaa aloittaa ajoissa.

 

Vuodenaikaan liittyvä viestintä

Markkinoinnin yleisö on todennäköisesti kesällä lomatunnelmissa, ja heitä on helpompi puhutella silloin vuodenaikaan liittyvällä viestinnällä. Voitko yhdistää tuotteesi tai palvelusi kesään jollain tapaa? Mikäli kyllä, markkinointi on kesällä erityisen tärkeää juuri sinulle. Mikäli tuotetta tai palvelua ei voida yhdistää kesään, kesä voi tarkoittaa yritykselle hiljaisempaa aikaa, joka kannattaa hyödyntää lisäaikana viestinnälle muun liiketoiminnan hidastuessa. Kesällä toteutettava markkinointi tukee syksyllä alkavaa kiireistä sesonkia.

Muista kuitenkin kunnioittaa mainonnalla lomailijaa ja panostaa mainoksiin. On tärkeää tarjota lomalaisille aitoja, tunteita herättäviä mainoksia ja välttää ärsyttävän mainoksen piirteitä, jotka eivät viihdytä tai ole aidosti sisällöltään kuluttajia hyödyttäviä.

 

Kuluttajien käyttäytyminen kesällä

Helsingin Sanomien tekemän tutkimuksen mukaan Suomalaiset käyttävät kesäisin rahaa melko paljon, keskimäärin 1120 euroa kesälomansa aikana. Eniten rahaa käytetään ravintolapalveluihin, sekä koti- ja ulkomaan matkailuun. Tämän lisäksi rahaa kuluu mökkeilyyn, autoiluun ja sosiaalisiin tapahtumiin. Näihin liittyvän liiketoiminnan on erityisen tärkeää mainostaa kesäisin. 

 

Ajastaminen

Moni sosiaalisen median alusta mahdollistaa julkaisujen ajastamisen ennakkoon. Ajastaminen on järkevää kesäaikaan, sillä yritysten on tärkeää tarjota sisältöään totuttuun tasaiseen tahtiin. Blogikirjoitukset ja uutiskirjeet ovat varmasti mielenkiintoisia myös kesäloma-aikaan, jolloin ajankohtaisia asioita voi lukea riippukeinussa tai laiturilla auringon paisteessa. 

 

Kesän suosituin markkinointikanava – sosiaalinen media

Koska kesälomia vietetään paljon saaristossa veneillen tai mökkilaiturilla lekotellen, ainoa mediaväline viikkokausiin voi olla sosiaalinen media. Vaikka lomailemaan lähdettäisiin kauemmaksi, älypuhelimet ovat mukana kaikkialla. Ole sinäkin mukana omalta osaltasi some- ja Google-mainonnan avulla.

 

Kesän mainoskampanjat varataan nyt. Ota yhteyttä, niin suunnitellaan markkinointisi kokonaisvaltaisesti kuntoon!