Markkinoinnin vuosikello – hitti vai huti?

 

Markkinoinnin vuosikello on työkalu, jonka avulla suunnitellaan tulevia markkinointitoimenpiteitä ja käytettäviä kanavia. Vuosikello kuvataan usein ympyrän muotoisena taulukkona, jossa kellonaikojen sijaan on kirjattu kuukaudet. Taulukkoon kirjataan kuukausittaiset tavoitteet ja kanavakohtaiset toimenpiteet, joiden avulla pyritään haluttuun tilaan. Kun vuosikello on hyvin suunniteltu, markkinoinnin kokonaisuus pysyy hallinnassa ja kaikki toimenpiteet tulevat varmemmin tehtyä ajallaan. 

Vuosikelloa voidaan käyttää markkinoinnin lisäksi apuna myös monessa muussa asiassa, kuten strategiasuunnittelussa, sekä osaamisen kehittämisessä.

 

Mitä markkinoinnin vuosikelloon kirjataan

Vuosikellon rakentamisessa kannattaa kiinnittää huomiota mitkä asiat ja markkinointitoimenpiteet ovat juuri kyseiselle yritykselle tärkeimpiä. Usein rakentaminen aloitetaan selkeiden tavoitteiden pohjalta; kirjoittamalla ylös tulevat tapahtumat, sesongit ja muut ajankohtaiset asiat ja vasta niiden mukaisesti lähdetään luomaan tarkempaa suunnitelmaa.  

 

Markkinoinnin vuosikellossa voidaan huomioida esimerkiksi:

  1. Tapahtumat, kuten messut, kampanjat, koulutukset
  2. Merkitykselliset päivät, kuten juhlapyhät, Black Friday, vierailut
  3. Uusien tuotteiden ja palveluiden lanseeraus
  4. Uusien markkinointikanavien ja -työkalujen käyttöönotto
  5. Tiettyjen tuotteiden ja palveluiden boostaus otollisimpina aikoina, sekä taustalla tapahtuva jatkuva markkinointi

Muista myös, että vuosikelloa tulee täydentää vuoden mittaan tarkemmilla aikatauluilla ja muilla markkinoinnin yksityiskohdilla tilanteiden ja tulosten mukaisesti.

 

Vuosikellon tarpeellisuus

Vuosikellon avulla:

  • Kokonaiskuva on selkeämpi
  • Ajanhallinta on tehokkaampaa
  • Tekemistä voidaan ennakoida ja se on läpinäkyvämpää
  • Deadlinet ohjaavat toimintaa 
  • Tavoitteet ovat helpommin saavutettavissa
  • Tiedetään paremmin mitä toimenpiteitä voidaan tehdä in-housena ja mitä ulkoistetaan

 

Muutokset ovat nykypäivänä nopeita ja siksi vuosikellon tarpeellisuus jakaa monenlaisia mielipiteitä. Liian tiukka suunnitelma ei ole hyvä idea, sillä suunnitelman tulisi antaa hengittää muutosten aikana. Markkinoinnin kannattaa asetettujen tavoitteiden lisäksi antaa myös elää hetkessä ja tarttua ajankohtaisiin aiheisiin.

 

Mitä jos saisit kaikki digimarkkinointisi yhdestä osoitteesta? Ota yhteyttä meihin, niin laitetaan rattaat pyörimään!