Kotisivujen rakenne ja hierarkia: Miksi tuotteilla ja palveluilla kannattaa olla oma sivunsa?

Kerroimme aiemmin asioista, jotka jokaisella kotisivulla kannattaa olla. Mainitsimme silloin, että tuotteet ja palvelut kannattaa jaotella omille sivuilleen, mutta miksi näin on?

Palveluiden kannattaa olla omilla sivuillaan kolmesta tärkeästä syystä:

Käytettävyys on kaiken a ja o

Ensinnäkin, selkeä jaottelu tekee sivuston käytettävyydestä sujuvaa. Kärsimätön nykypäivän asiakas haluaa löytää tiedon helposti ja nopeasti, ja kun palvelut jaottelee selkeästi omille sivuilleen, löytää käyttäjä tiedon vaivattomasti. Käyttäjä ei halua scrollata läpi tietoa, joka ei häntä kiinnosta; jos hän ei nopeasti löydä etsimäänsä, hän hyvin todennäköisesti poistuu sivustolta ja potentiaalinen liidi menetetään. Tätä ei moni (yrittäjä) ymmärrä; ei riitä, että tieto on jossain sivustolla, koska luultavasti kukaan kävijä ei tule lukemaan koko sivuston kaikkia tekstejä läpi. Ja jos kävijä tulee sivustolle esimerkiksi mainonnan kautta, hän haluaa ensisijaisesti lukea juuri häntä kiinnostavasta palvelusta, ei viidestä muustakin jotka on ympätty samalle sivulle. Toki tällöin on hyvä muistaa sivuston sisäinen linkitys; mikäli tarjoat muitakin palveluita, voit ohjata käyttäjät lukemaan niistäkin sisällyttämällä laskeutumissivulle linkit muihin palvelusivuihin, jolloin asiakas voi halutessaan klikata lukemaan näistä palveluista lisää. Eli tällöin annetaan tieto, että muitakin palveluita tarjotaan, mutta ensisijaisesti asiakas pääsee lukemaan siitä palvelusta, joka häntä kiinnostikin, eikä joudu kahlaamaan turhaa infotulvaa.

Hakukoneoptimointi elää jaottelusta

Toiseksi, palveluiden jaottelu on hakukoneoptimoinnin kannalta keskeistä. Google arvostaa sivustojen selkeää rakennetta ja hierarkiaa, koska se haluaa palvella käyttäjiä mahdollisimman hyvin – eli tehdä käytettävyydestä sujuvaa ja tietojen löytymisestä helppoa. Kun sivusto on rakennettu oikein, parantaa se mahdollisuuksia menestyä luonnollisissa hakutuloksissa.

Esimerkki: yritys tarjoaa siivouspalveluita, kuten ikkunanpesu, porrassiivous, muuttosiivous jne sekä kiinteistönhuoltoa, kuten piha-alueiden hoitoa, lumenaurausta ja korjaustöitä. Sen sijaan, että kaikki palvelut tungetaan pahimmillaan yhdelle sivulle muutamalla lauseella, kannattaa ne ryhmitellä omiksi alasivuikseen tuon yhteisen ”nimittäjän” eli siivouspalveluiden tai kiinteistönhuollon alle (ja panostaa jokaisen sivun tekstiin eli palveluiden mahdollisimman hyvään kuvaukseen.) Näin saman aihepiirin sivut ovat selkeästi yhdessä ns. siilossaan, joka on Googlen silmissä toivottava asia. Kun jokaiselle palvelulle on varattu oma sivunsa, sille saadaan yksilöllinen URL, jokainen teksti pystytään rakentamaan mahdollisimman hakukoneystävälliseksi ja koskemaan vain tätä yhtä tiettyä aihepiiriä. Lisäksi jokaiselle sivulle saadaan omat yksilölliset metatiedot. Nämä kaikki edistävät pyrkimystä hyvään orgaaniseen hakukonelöydettävyyteen. Kun samasta aiheesta saadaan kerrottua mahdollisimman laajasti ja yksityiskohtaisesti, sekä linkitettyä sitä samaa aihepiiriä käsittelevien sivujen kanssa siilon sisällä, parantaa se koko sivuston edellytyksiä hyvään orgaaniseen löydettävyyteen.

Kotisivut tukemassa mainontaa

Lisäksi kolmantena mukana on vielä Google-mainonnan näkökulma, eli mainontaa voidaan ohjata tarkasti ja juuri sitä tiettyä tuotetta tai palvelua koskevaan sivuun. Tällöin asiakas pääsee lukemaan lisää juuri häntä mainoksessa kiinnostaneesta tietystä asiasta. Mainonnassa asiakasta ei saa johtaa harhaan, joten jos mainoksessa lukee vaikka ”kotisiivous”, tulee kotisivuillakin olla tietoa kotisiivouksesta – mainonnassa käytettyjen avainsanojen ja kotisivuilla olevien tekstien tulee siis vastata toisiaan. Palveluiden jaottelu kotisivuilla myös nostaa mainonnan laatupisteitä, sillä Google haluaa aina tarjota mahdollisimman oikeaa ja tarkkaa tietoa palvelun hakijalle. Hyvät laatupisteet taasen tarkoittavat mainostajalle edullisempia klikkihintoja. Ei siis ole hyvää kampanjaa ilman hyviä kotisivuja.

Miten meillä tehdään kotisivuja tai Google-mainontaa? Jos nämä asiat askarruttavat, ole meihin yhteydessä, autamme mielellämme!