Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää Facebookin pikselistä

Olet varmaan joskus kuullut puhuttavan Facebookin pikselistä? Tuo pikseli on siis koodinpätkä ja seurantatyökalu Facebook- ja Instagram-mainontaan. Sen avulla varmistat, että mainoksesi näkyy yrityksesi kannalta oikeille ihmisille. Kun pikseli on asennettu, mainoksen tekijä pystyy luomaan mahdollisimman tarkkoja kohderyhmiä, jolloin mainontasi tehostuu huomattavasti.

Facebook- ja Instagram-mainonnan tehokkuutta päästään seuraamaan, kun vakiokoodit on asennettu ja mainontaa tehdään konversio-tavoitteella. Lue alta ohjeet kohta kohdalta, mitä tuleman pitää!

Pikselin käyttöönotto

Pikselin käyttöönotto vaatii kahta asiaa: yritykselläsi on oltava nettisivut ja niiden koodia on pystyttävä päivittämään. Kun nämä asiat ovat kunnossa, voit siirtyä itse pikselin luomiseen ja asentamiseen. Tähän löydät parhaat ja ajankohtaisimmat ohjeet täältä 

Pikselin aktivointi

Kun pikseli on asennettu, se aktivoituu, kun joku tekee halutun toiminnon sivustollasi, esimerkiksi jättää tarjouspyynnön tai lisää jonkin tuotteen ostoskoriin. Pikseliin rekisteröityvät kaikki halutut toiminnot eli tapahtumat, jotka sitten näkyvät Facebook-pikselisivulla.

Pikselin tapahtumat

Pikselin hallintanäkymästä näet kaiken sivuillesi tulevan liikenteen. Tapahtumat voivat aiheutua joko Facebook-mainoksista (maksulliset tapahtumat) tai orgaanisesta kattavuudesta (maksuttomat tapahtumat). Voit myös erotella näkymästä erikseen vain mainonnan kautta tulleen liikenteen, jolloin näet suoraan juurikin maksetun mainonnan tehon.

Itse tapahtumia on kahdenlaisia. Kumpikaan ei korvaa eikä myöskään poissulje toista, ja niitä voi käyttää sekä yhdessä että erikseen.

  1. Vakiotapahtumat: Toiminto, joka on ennalta määritetty. Lisäämällä sivustollesi Facebook-pikselin vakiokoodin, voit seurata tapahtumia, optimoida kampanjaasi konversioihin ja luoda kohderyhmiä. Vakiotapahtumien määrittämisestä pääset lukemaan lisää täältä (englanninkielinen artikkeli). Vakiotapahtumiksi voit määritellä kaikki itsellesi merkitykselliset tapahtumat, eli jos sinulla on verkkokauppa, on esimerkiksi ostoskoriin lisääminen merkityksellinen tapahtuma.

Vakiotapahtumia voivat olla esimerkiksi:

  • Ostoskoriin lisääminen
  • Maksutietojen syöttäminen
  • Yhteydenotto
  • Hakemuksen lähettäminen
  • Ostot
  • Sisällön katseleminen (esimerkiksi tietyn tuotesivun tai artikkelin katsominen kotisivuilla)

Vakiotapahtumien tekniset tiedot löydät täältä.

  1. Mukautetut tapahtumat/konversiot ovat taasen toimintoja, jotka eivät lukeudu vakiotapahtumiin. Mukautettuja tapahtumia voi käyttää mukautettujen kohderyhmien luomiseen, jolloin tavoitat tarkemmin ja paremmin juuri ne ihmiset, jotka ovat potentiaalisimpia asiakkaitasi. Niitä voi käyttää myös silloin, jos et voi lisätä vakiotapahtumia sivustoosi, tai jos haluat jatkaa tai mukauttaa sivustoosi sijoitettuja vakiotapahtumia tai mukautettuja tapahtumia. Mukautetut konversiot luodaan ja mukautetaan mainosten hallinnassa URL-sääntöjen avulla.

Mukautettujen konversioiden ohjeet löydät täältä.

Pikselin tapahtumien hallinta

Pikselin tapahtumia voit analysoida, optimoida ja hallita Tietolähteet-välilehdellä pikselin hallinnassa. Lisää tapahtumien tulkitsemisesta löydät täältä.

Pikseli tarvitsee polttoaineekseen dataa, ja sitä pitää olla riittävästi, jotta se toimii oikein. Pikselitapahtumia tulee olla kuukaudessa vähintään 500 kpl ja konversiotapahtumia kuukaudessa vähintään 200 kpl. Sivustolle ohjaava liikenne on siis elintärkeää, jotta pikseli alkaa näyttää sitä dataa, mitä tarvitaan kohderyhmien ja siten mainosten tehostamiseen. Mitä enemmän tietoa pikseli saa, sitä parempia kohderyhmiä voidaan luoda, ja sitä kautta mainostesi konversioprosentti saa mahdollisuuden kasvaa.

Lähde: Facebook

Mitä jos yrityksesi saisi lisää vauhtia Facebook-mainonnasta? Ota meihin yhteyttä – laitetaan teillekin rattaat pyörimään somessa!