Julkaisuideoita Instagramiin ja Facebookiin

 

Mainoksien lisäksi sosiaalisen median kanavat tarvitsevat täytettä mielenkiinnon herättävistä julkaisuista. Välillä ajatus pätkii ja hyviä julkaisuideoita on vaikea keksiä. Tässä kuitenkin muutama toteutuskelpoinen idea:

 

1 Lyhyt opetusvideo

Ihmiset rakastavat opetusvideoita. On paljon asioita, joiden tekeminen tai ymmärtäminen tuntuu hankalalta ja keneltäpä muulta haluaisi saada vinkkejä, kuin alan ammatilaisilta. Jaa parhaat vinkit, helpota asiakasta valitsemaan oikea tuote tai opeta tuotteesi käytöstä. 

Tuotteisiin liittyviä opetusvideoita keksii helposti, mutta palveluihin liittyvät videot vaativat enemmän mielikuvitusta. Tässä kuitenkin muutama esimerkki:

  • Kampaaja voi opettaa hiusten kihartamisesta
  • Autopesula voi opettaa auton vahauksesta
  • Hieroja voi antaa vinkkejä kotivenyttelyyn

 

2 Hauska fakta

Paljasta seuraajillesi hauska fakta yrityksestäsi, myytävästä tuotteestasi tai palvelustasi. 

Tee seuraajillesi vaikka visa, jossa heidän tulee arvailla kolmen hauskan faktan joukosta, mikä faktoista on totta!

 

3 Mielenkiintoiset uutiset

Seuraajiasi kiinnostavat varmasti ajankohtaiset uutiset tai tutkimustulokset, jotka liittyvät toimialaasi. Miksi et jakaisi niitä myös sivuillesi ja kommentoisi uutisten ja tutkimusten vaikutuksia. 

 

4 Kulissien takaa

Jaa aito kuva tai video kulissien takaa -meiningillä. Esittele mitä te touhuatte kahvitauoilla tai miltä teidän työpisteenne näyttävät. Seuraajat pitävät usein tämän tyyppisistä julkaisuista kaikkein eniten.

 

5 Kysymyksiä ja vastauksia

Tee julkaisu, jossa läpikäydään muutamia eniten asiakkaita mietityttäneitä asioita, eli eniten kysyttyjä kysymyksiä. Anna selkeitä vastauksia asiakkaita mietityttäneisiin asioihin, jotta jatkossa voidaan välttyä väärinkäsityksiltä tai epävarmuuksilta.

 

6 Henkilökunnan esittely

Esittele henkilöstösi kaverikirja-tyyppisesti. Anna heidän kertoa itsestään, tai pyydä muuta henkilöstöä kuvailemaan toinen toisiaan. Kuva lisää julkaisun kiinnostavuutta.

 

7 Jaa blogikirjoitus

Mikäli yrityksenne kirjoittaa blogia, kannattaa kirjoituksia jakaa myös Instagramiin ja Facebook-sivuille! Kirjoita pieni esittely tulemasta, jotta seuraajat kiinnostuvat ja haluavat avata linkin takana olevan kirjoituksen.

 

8 Hyötyjen esittely

Pystytkö esittelemään tuotteesi tai palvelusi hyötyjä konkreettisesti? Mikäli kyllä, kannattaa sinun jakaa myös potentiaalisille asiakkaille tietoa ja referenssejä siitä, miten olette auttaneet ja helpottaneet asiakkaidenne elämää.

Mikäli konkreettiset hyödyt voidaan esittää kuvina, ennen ja jälkeen -kuvat sopivat mainiosti julkaisuun. Parhaiten ne onnistuvat Instagramin tarjoaman kuvakarusellin avulla! Myös erilaisten asiascasejen jakaminen on hyvä vaihtoehto.

 

9 Suosittele

Voit suositella tai jakaa sivustoillesi toimialaasi liittyviä podcasteja, kirjoja tai blogeja. 

 

10 Promoa muita somekanaviasi

Mikäli yrityksenne toimii useammassa sosiaalisen median kanavassa, seuraajakunta saattaa vaihdella kanavien välillä. Mikset promoaisi Instagram-sivustoasi myös Facebookin puolella tai toisinpäin. Muistathan myös mainita somekanavissasi, mikäli aloitat uusien alustojen käytön, kuten perustat YouTube-kanavan.

 

Vaikka monenlaisia julkaisuideoita löytyy, tärkeintä kuitenkin on, että sisältösi on aitoa ja laadukasta.  Siitä aiheesta löydät enemmän – TÄÄLTÄ!