Mobiilivalikko

Istumatyöläisen uudenvuodenlupaus

 

 

Meitä muistutetaan istumisen haitoista harva se päivä, mutta toimistotyössä istuminen on osa työtä. Vaikka illalla liikkuisi tunnin tai toisenkin, ei se riitä korvaamaan sitä määrää, jonka töissä istumme aloillamme ja usein vielä kehnossa ryhdissä. Istuessa asento valahtaa helposti pieneen etukenoon, joka rasittaa kaulan, niskan ja hartian alueiden lihaksia. Kun katsomme puhelinta tai tietokoneen näyttöä, on se aina silmien tasoa alempana, jolloin pää kääntyy luonnollisesti alemmas. Eikä asennon valahtaminen koske vain istumista - ongelma on havaittavissa myös seistessä.

 

Ryhti on keskeinen asia istumatyöläisen arjessa ja huonolla ryhdillä voi olla kauaskantoiset seuraukset. Voisiko istumatyöläisen uudenvuodenlupauksena siis olla ryhdin parantaminen?

 

Itse päätin ottaa asiasta kopin, ja asetin vuodelle 2019 tavoitteen: parempi ryhti. Aloin siis miettiä tapoja, joilla tämän saavuttaisin.

 

Tiedän, millainen on hyvä, ryhdikäs asento, mutta sen otettuani ei kestä kauaa, kun olkapäät ovat taas valahtaneet eteen ja selkä on pienessä kyyryssä. Miten saisin itseni muistamaan paremmin pitämään ryhdin hyvänä?

 

 

 

 

Aseta muistutuksia - Puhelimen muistutustoiminnoista saa ajastettua muistutuksia eri aikaväleille. Koita ensin vaikka viikon ajan muistuttaa itseäsi kerran päivässä, tunnissa tms. jos muistaminen tuntuu itsestä vaikealta. Pikku hiljaa alat muistaa ryhdikkään asennon ilman kännykän piippauksiakin.

 

Hanki apuväline - Itselläni on voimakkaasti eteen kääntyneet olkapäät ja niiden korjaamiseen vaaditaan aikaa. Kärsivällisyyden lisäksi päätin hankkia itselleni apuvälineen: ryhtiremmin. Tuotteita on nyt alkanut tulla markkinoille ja itse bongasin niitä erään urheilukaupan mainoksesta, jonka jälkeen päätin kokeilla ja tilata tuotteen. Ryhtiremmejä saa tilattua helposti esim. nettikaupoista.

 

Istumisen lisäksi haluan kohentaa ryhtiäni myös seistessä. En ole aiemmin kovinkaan paljon seissyt työskennellessäni tietokoneella, joten ajattelin aloittaa pienestä: puoli tuntia päivässä. Tällä saan pikku hiljaa vaihtelua pelkkään istumiseen, kuitenkaan haukkaamatta liian suurta palaa heti kerralla.

 

 

Näillä keinoilla ja ajatuksilla ajattelin siis aloittaa vuoteni, ja olenkin jo nyt huomannut muistavani kohentaa ryhtiäni paljon useammin kuin ennen.

 

 

 

Siispä hyvää ja ryhdikästä uutta vuotta 2019!

 

-Pauliina

Pro Ratas kartta
Ota yhteyttä