Google Chromen tietoturvapäivitys – vaikutuksia digimarkkinointiin

 

Google kertoi tammikuussa bloginsa puolella suunnittelevansa muutoksia, joissa estettäisiin kolmannen osapuolen evästeiden käyttö Chrome-selaimessa. Muutoksen on suunniteltu astuvan voimaan parin vuoden aikana.

Mikäli kyseinen muutos astuu suunnitellusti voimaan, on sillä merkittäviä vaikutuksia digimarkkinointiin. Kolmannen osapuolen evästeet ovat mainostajille tärkeitä, sillä ne mahdollistavat ulkopuolisten palvelimien kautta käyttäjien seurannan. 

 

Konkreettinen esimerkki

Asiakas vierailee yrityksen X nettisivuilla, jonka jälkeen hän kohtaa saman yrityksen mainoksen esimerkiksi Facebookissa. Mainos saattaa muistutella ostoskoriin jääneistä vaatteista tai vaikka kehottaa tekemään varaus aikaisemmin katselemaan hotelliin. 

 

Vaikutukset digimarkkinointiin

Evästeitä koskeva muutos tulisi vaikuttamaan suuresti käyttäjädatan keräämiseen, sekä mainonnan kohdentamiseen. Mutta mikäli muutos tapahtuu suunnitellusti vasta parin vuoden aikana, siihen ehditään vielä varautua. Saattaa olla, että tulevaisuudessa uudet keinot korvaavat kolmannen osapuolen evästeiden tarpeen, sillä mainonnan kohdentamisen tarve tuskin tulee vähenemään.

Googlen päätöstä kyseisistä muutoksista on osattu jo odottaa. Moni miettiikin, miten verkossa tapahtuvan kohdennuksen tulee käymään.  Arvailtuja on heitelty ilmoille, kuten että uudenlainen kohdentaminen voisi jatkossa kohdistua enemmän kontekstiin kuin käyttäjään. Tietoa saatettaisiin kerätä siitä, mitä ihmiset kuluttavat, miten, milloin ja missä. Nämä ovat kuitenkin vain arvauksia ja todelliset vaikutukset nähdään vasta muutoksien tapahduttua. 

Google kuitenkin lupailee, että evästeet säilyvät siihen asti, kunnes tarjolla on muita mahdollisuuksia mainonnan kohdentamiseen. Uusien aloitteiden myötä, tavoitteena on parantaa yksityisyydensuojaa.

 

Ensimmäinen askel kohti muutosta

Google otti mahdollisen ensiaskeleen kohti tulevia muutoksia tässä kuussa. Chromen uuden päivityksen myötä suojaamattomia evästeitä ei enää tueta, joten viimeistään tässä vaiheessa kannattaakin tarkistaa, että omilta nettisivuilta löytyvät voimassa oleva https-protokolla ja oikea samesite-attribuutin määritelmä. 

 

Olemme Google Premier Partner ja autamme mielellämme sinua Google-mainonnan kanssa. Ota yhteyttä!