Mobiilivalikko

Facebook kohujen jälkeen

 

 

Maailmanlaajuisesti mediassa on ollut lähivuosina useampikin kohu koskien Facebookia. Suuret kohut aiheuttavat yleisesti mille tahansa brändille päänvaivaa, eikä vähiten maailman neljänneksi arvokkaimmalle brändille Facebookille. Kohut ovat saaneet monet poistamaan tilejään palvelusta ja ilmassa on ollut puhetta lopun alusta. Facebook on kuitenkin tarttunut aktiivisiin toimiin taistellessaan näitä kohuja vastaan ja parantaakseen alustaansa ja toimintaansa. Ja se on kannattanut: Facebookin mainosliikevaihto kasvoi vuoden 2018 viimeisellä neljänneksellä maailmanlaajuisesti 3,1 miljardia dollaria. Euroopassa kasvua oli 800 miljoonaa dollaria. Loppu ei siis vielä tullutkaan ja palvelu vahvistaa asemiaan vankkana somen ykkösalustana. 

 

 

Facebook julkaisi hiljattain pääkohdat siitä, mitä he parhaillaan tekevät ja ovat tehneet haasteiden edessä

 

 

 

Taistelu vaaleihin puuttumista ja virheellistä informaatiota vastaan

 

Facebook tekee tiivistä yhteistyötä hallitusten, ulkopuolisten asiantuntijoiden ja yritysten kanssa. Päivittäin poistetaan miljoonia valetilejä sekä tuhansia sivuja ja ryhmiä epäaidon ja sääntöjen vastaisen sisällön takia. Facebook myös rajoittaa valeuutisten jakamista ja tuo läpinäkyvyyttä politiikkamainontaan. Väärinkäytösten estämiseksi Facebook on myös parantanut koneoppimistaan. Teknologinen kehitys on auttanut tunnistamaan ja estämään Facebookin sääntöjen vastaista toimintaa huomattavasti tehokkaammin.

 

 

Yksityisyyden parantaminen ja käyttäjien tietojen suojeleminen

 

Suojatakseen ihmisten tietoja paremmin, Facebook kasvatti turvallisuustiiminsä kokoa ja perusti erillisen Yksityisyys ja Datan käyttö- tiimin, mikä keskittyy rakentamaan vahvempia suojauksia ja antamaan ihmisille enemmän valtaa omasta datastaan. He myös julkaisivat yksityisyyden periaatteet, jotta ihmiset tietäisivät, kuinka he huomioivat käyttäjien yksityisyyden ja pitävät palvelun luotettavana.

 

Yksityisyyden vahvistaminen tarkoittaa Facebookilla myös sitä, että ihmiset pystyvät hallitsemaan tietojensa jakamista paremmin. Viime vuonna Facebook teki yksityisyysasetuksista helpommin löydettävät ja GDPR-säännösten mukaiset. Osana tätä ihmisiä kehotettiin tutustumaan henkilökohtaisiin tietoihinsa: mitä he jakavat ja mitä dataa he haluavat käytettävän mainosten kohdentamisessa. He ovat myös rakentaneet parempia työkaluja, jotta ihmiset pääsisivät helpommin käsiksi omaan dataansa sekä voivat ladata sitä. Tänä vuonna Facebook aikoo rakentaa lisää toimintoja, kuten historian tyhjennyksen, josta ihmiset näkevät eri sovelluksista tulevan informaation ja käyttämänsä nettisivut, sekä antavat käyttäjän päättää niiden poistamisesta.

 

 

Turvallisuuden tärkeys

 

Parantaessaan turvallisuuttaan Facebook on panostanut paljon sekä teknologiaan että ihmisiin. Tällä hetkellä Facebookilla on yli 30 000 ihmistä töissä turvallisuuden parissa. Heistä puolet toimii sisällön tarkastamisen parissa. Ihmisten lisäksi Facebook käyttää tekoälyä ja koneoppimista löytääkseen ja poistaakseen sisältöä, joka on heidän käytäntöjensä vastaista.

 

Facebook havaitsee 99% terroristisesta sisällöstä jo ennen kuin siitä raportoidaan. Väkivaltaa ja raakaa materiaalia sisältävästä sisällöstä havaitaan 97% ja alastomuudesta 96%. Facebook on myös parantanut raportointiaan, jotta ihmisten on helpompaa ilmiantaa sisältöä joka rikkoo sääntöjä, tai ilmiantaa kiusaavaa tai häiritsevää käytöstä toisia kohtaan.

 

 

Ihmiset saavat enemmän tietoa näkemistään mainoksista

 

Viime vuonna Facebook sitoutui lisäämään mainostensa läpinäkyvyyttä. Tämä koski varsinkin poliitiikkaan liittyvää mainontaa. Kaikkien Facebookissa ja Instagramissa olevien poliittisten mainosten tulee sisältää merkintä mainoksen maksajasta.

 

Poliittisten mainosten lisäksi ihmiset voivat nyt nähdä jokaisen mainoksen, mitä joku sivu mainostaa, vaikka kyseinen henkilö ei kuuluisikaan mainoksen kohderyhmään. Mainoksia voi myös suodattaa maan mukaan ja niitä voi ilmiantaa.

 

 

 

 

 

Englanninkielinen artikkeli: https://newsroom.fb.com/news/2019/02/addressing-challenges/

Pro Ratas kartta
Ota yhteyttä