Mikä se algoritmi oikeastaan on?

Algoritmi, mikä se on? Leivontaresepti on hyvin maanläheinen tapa kertoa asia. Se on siis yksityiskohtainen kuvaus tai ohje, jota seuraamalla tehtävä, prosessi tai ongelmanratkaisu suoritetaan. Oikeasti koko algoritmihan on tilastomatematiikkaa. Mitä enemmän toimimme, sitä enemmän dataa algoritmi saa ja sitä enemmän se oppii meistä. Esimerkkinä: Saadaanko sama lopputulos aikaan, jos jauhoja on leivonnassa ohjeen mukaan desin verran liian vähän?

Ihmisen roolia ei voi aliarvioida

Algoritmi ei kuitenkaan tee mainoksia – ihmisen roolia ei siis voi mainonnassa aliarvioida. Jonkun pitää kertoa, halutaanko tehdä korvapuusteja, sämpylöitä vai kenties voisilmäpullia.

Sometiimimme täysipäiväinen työaika näiden Pro Rattaan seitsemän vuoden aikana on yhteensä 25 vuotta ja nämä työvuodet ovat meillä menneet nimenomaan mainoksia tehden. Tiimiin kuuluu 4 henkilöä. Näiden työvuosien tuomalla kokemuksella valitaan oikeat kuvat tai video, teksti ja oikea tavoite.

Mainonnan muutos somessa

Tiimimme ”seniorit” ovat olleet mukana Facebook-mainonnan Suomen aloituksesta saakka. Olemme nähneet somessa mainonnan huiman kehityksen – alussahan oli olemassa tasan yksi tavoite: ohjata liikennettä verkkosivuille siten, että otsikkoon sai tasan 25 merkkiä, mainostekstiin 90 merkkiä ja yhden kuvan. Tuolloin ei ollut vielä edes Facebook-sivuja, joiden avulla mainokset saatiin mukaan uutisvirtaan. Matkan varrella vaihtoehtoja on tullut lisää, osa on poistunut ja tällä hetkellä erilaisia mahdollisia mainoksen tavoitteita on 11. Vaihtoehdot ovat lisänneet mainonnan mahdollisuuksia ja meillä on ollut tarjota asiakkaiden toiveisiin paremmin soveltuvia vaihtoehtoja. Kehitys on aina hyvästä. Tässä tapauksessa meidän on oltava hereillä koko ajan ja se on paras keino ehkäistä leipiintymistä työhön.

Mutta hei, matkan varrella olemme nähneet myös pelon tulevasta. Melkoista kylmänhikeä nimittäin aiheutti Tesla julkistaessaan lopettavansa Facebookin. Joku ehti jo miettiä, tuleeko tästä yritysten joukkopako Facebookista.  Puhumattakaan niistä kaikista kohuista, joita olemme matkan varrella nähneet.  Yksi asia ei kuitenkaan muuttunut – käyttäjät pitävät Facebookia ja Instagramia edelleen paikkana, jossa viettävät aikaansa.

Facebookin matkan varrelle on sisältynyt useampia kohuja. Silti se on kaikesta huolimatta edelleen maailman sosiaalisten medioiden ykkönen.

 

Yhteistyössä on voimaa!

Kuten jo aikaisemmin kerrottiin, vaikka algoritmi ohjailee oikeanlaista sisältöä meille, se ei kuitenkaan korvaa ihmiskontaktia. Meillä on oma yhteyshenkilömme Facebookilla, joka toimii meille ihmiskontaktina. Saamme häneltä ajantasaista ja kullanarvoista tietoa siitä, miten meidän, jotka myymme mainontaa, tulisi kampanjat toteuttaa, jotta te asiakkaat saisitte siitä parhaan mahdollisen hyödyn.

Meillä jokainen kampanja aloitetaan tekemään ihmisen kanssa. Se, mitä te toivotte ja haluatte, otetaan aina huomioon. Itse mainos ei yleensä sisällä kimallusta ja tähtipölyä, ja joku voikin hämmästyä, että tältäkö se näyttää? Taustalla on kuitenkin paljon muutakin. On monta nappulaa ja asetusta, joiden tulee olla kohdillaan. Tekstin asettelun tulee olla oikea ja kuvan houkutteleva: ei liian mainosmainen, mutta sen tulee pysäyttää kohderyhmä. Kuvan/videon ja tekstin tulee kertoa tuotteesta tai palvelusta ja tukea asetettua tavoitetta. Puhumattakaan oikeasta kohderyhmästä. Sen tulee olla mahdollisimman täsmällinen. Te yrittäjät tiedätte parhaiten, keitä haluatte tavoitella ja mistä. Me taas löydämme heidät Facebookista. Te tiedätte parhaiten, minkä tuotteen tai palvelun mainostaminen tuo teille hyötyä. Me taas tiedämme miten se kannattaa jalostaa yleisölle.

Tavoitteen valinta: hitti vai huti?

Onnistuneen kampanjan takana on oikean tavoitteen valinta: haluatko klikkauksia kotisivulle, josta mainoksen näkevä pääsee lukemaan lisätietoa vai löytyykö mainoksen näkevälle ihmisille paras tieto mainosvideolta, joka pitäisi katsoa, jotta sanoma välittyy? Vai haluatko mahdollisimman suuren osan kohdeyleisöstä näkevän mainoksen? Onko sinulla kenties sovellus, joka tulisi asentaa? Oikean tavoitteen valinta on elintärkeää: valintaan vaikuttaa kampanja-aika, kotisivujesi sisältö ja se, miten voimme parhaiten lisätä yrityksen tunnettuutta tai liikennettä sivustolle. Tällöin ihmiset pääsevät lukemaan lisää palveluistasi ja tuotteistasi tai lisätä mahdollisia ostoja ja tarjouspyyntöjä! Vaikka valikoimissa onkin jopa 11 erilaista tavoitetta, tiedämme Facebookin yhteyshenkilömme kautta ne ajantasaisimmat tiedot parhaiten toimiviin tavoitteiisiin.

Miksi Pro Ratas?

Meitä haastetaan tosi paljon siitä, miten me voisimme tehdä asioita paremmin kuin muut. Onkin tosi vaikeaa perustella ammattitaitoa, koska kuten jo aiemmin sanottu, ne mainokset näyttävät enemmän tai vähemmän samalta. Matkan varrella olemme kuitenkin nähneet mainonnan virrassa kaikennäköistä. Esimerkiksi pieni paikallinen kivijalkaliike mainostamassa yhden päivän ajan koko Suomen laajuisesti. Olemme nähneet asiakkaan toivovan saavansa uusia asiakkaita tavoitteella, joka ei kerta kaikkiaan voi konvertoitua uusiksi asiakkaiksi. Olemme nähneet naudanlihaa mainostettavan vegaaneille. Mutta totta kai olemme nähneet myös hienoja onnistumisia! Jos erilaisten tavoitteiden ymmärtäminen tai oikeanlaisten kuvien ja tehokkaiden tekstien valinta on ongelmallista, meidän kaltaisemme toimisto voi tarjota helpotusta tähän viidakkoon.

Mitä mainonnalla voidaan parhaimmillaan saavuttaa?

Ihan aluksi pitää muistaa, että Facebook on ihmisille paikka viettää aikaa. Suomalaisista ihmisistä 2,3 miljoonaa käyttää Facebookia joka päivä. Käyttäjä vierailee keskimäärin 17 kertaa yhden päivän aikana yhteisön parissa. Facebook on nykyään jopa niin arkinen, ettei kukaan enää edes kysy oletko Facebookissa. Se on perusoletus. Samalla yritykset eivät enää näe Facebookia uutuutena, jota on kiva kokeilla. Ihmisten käyttäytyminen on ruokkinut algoritmia, palvelu on kehittänyt mahdollisuuksia ja me mainostajat olemme saaneet mahtavaa lisätietoa siitä, miten ja kuinka asiat kannattaa toteuttaa. Ennen kaikkea tätä tuttua ja turvallista kanavaa pidetään varteenotettavana ostopaikkana. Joten otsikon kysymys on todellakin aiheellinen, mitä mainonnalla voidaan parhaimmillaan saavuttaa?

Facebook on käyttäjille varteenotettava ostopaikka. Facebook-mainonnan avulla yhteydenottojen sekä ostotapahtumien määrä voidaan moninkertaistaa.

Case 1 – Rakennusliike: Sitä voisi ajatella, ettei some ole ehkä se ensimmäinen paikka, missä rakennusliike mainostaisi. Esimerkin asiakas lähti kuitenkin kokeilemaan kanssamme somea hieman epäilevästi. Lähdimme tavoittelemaan kiinteistösijoittamisesta ja oman asunnon ostamisesta kiinnostuneita ihmisiä.

Yhteyshenkilömme soitti asiakkaalle vajaan kuukauden kampanjoinnin jälkeen kuulumisia ja asiakas oli todennut yhteydenottojen lisääntyneen huomattavasti kampanjan alettua. Jopa niin, että aikaisemmin yhteydenottoja tuli 1-2 kertaa kahden viikon aikana, kun nyt kyselyitä on tullut viikon aikana jo 5-6. Asiakas on tyytyväinen!

Facebookin oleminen osa arkipäiväisiä toimintoja näkyy tässä: jopa asunnoista tehdään tarjouspyyntöjä somen kautta. Kanava on siis saanut todella uskottavan aseman!

Case 2 – Lastenvaateliike: edustaa juuri sitä toimialaa, jonka kuvitteleekin mainostavan somessa. Tämä lastenvaateliike toimii verkossa ja kivijalkaliikkeenä.

Lähdimme mainostamaan verkkokauppa edellä, mutta olemme aina tuoneet esille myös kivijalkaliikkeen sijainnin turisteja ja lähellä olevia silmällä pitäen. Ajoimme aluksi massana liikennettä verkkokauppaan, kunnes alkuvuodesta lähdimme tavoittelemaan ostoja konversiotavoitteen avulla. ROI on 248,6%.

Huomioitavaa tässä on myös se, että jos oston suorittaneen henkilön ostokokemus on positiivinen, on hänen paluunsa uusintaostoksille myös hyvin paljon todennäköisempi kuin täysin uuden asiakkaan tekemä osto, joten mainonnan vaikutus voi ulottua myös tulevaisuuteen!

Miksi some?

Jos yrityksenne on arastellut mainontaa somessa tai joskus kerran koittanut, kannattaa sille antaa mahdollisuus. Tai kerran koittaneiden kannattaa antaa uusi mahdollisuus, sillä oikean kohderyhmän tavoittaminen on äärimmäisen kustannustehokasta, kunhan muistaa, että mainonta on pitkäjänteistä toimintaa.

Olemme tehneet mainontaa yli seitsemän vuoden ajan, joten kyllä, uskallamme väittää, että meidän kokemusvuosillamme osaamme tehdä teillekin tehokasta mainontaa! Kuten jo aiemmin on kerrottu, erilaisia kampanjatavoitteita on useita ja takataskussamme on myös ajantasaisimmat vinkit toimivimpiin tavoitteisiin ja median yhdistelmiin Facebookin yhteyshenkilön kautta. Pitää muistaa, ettei kehitys ole päättynyt tavoitteidenkaan osalta – mikä toimii tänään, ei välttämättä toimi enää puolen vuoden päästä.

Meidän näkövinkkelistämme somemainonta toimii nyt paremmin kuin koskaan!

 

Jos somemainonta Facebookissa tai Instagramissa kiinnostaa, ota meihin yhteyttä – autamme teidänkin yritystänne saavuttamaan parempia tuloksia somessa!

Algoritmi on vain osatekijä mainonnassa
Pro Ratas Oy - Digimarkkinointi

Asiakaspalvelumme on avoinna arkisin klo 9 - 15.

Pro Ratas Oy Turku

Pitkämäenkatu 6
20250 Turku

Katso sijaintimme kartalta.

Pro Ratas Oy Helsinki

Käenkuja 3
00500 Helsinki

Katso sijaintimme kartalta.

Pro Ratas Oy Seinäjoki

Tiedekatu 2
60320 Seinäjoki

Katso sijaintimme kartalta.

Olemme osa Kaleva Mediaa.

Y-TUNNUS: 2454477-4

Tietosuoja | Rekisteriseloste

Nimi: Pro Ratas Oy   |   Verkkolaskuosoite: 003724544774   |   Operaattoritunnus: BAWCFI22   |   Välittäjä: Basware Oyj