Kun mainos on luotu ja kampanja pyörii, haluat varmasti nähdä miltä mainos näyttää ja miten se toimii. Somessa kun on yleensä totuttu klikkailemaan kun tykätään, mutta miksi omaa mainosta ei kannata klikkailla Googlessa?

Budjetin takia. Mainostaminen on maksullista toimintaa, jolloin jokainen klikkaus kuluttaa kampanjalle asetettua mainosbudjettia. Kerta sinne tänne ei tietenkään haittaa, mutta huvin vuoksi oman mainoksen klikkailu on joka kerta pois omasta pussista – mainoksethan on tehty asiakkaita varten. Jos päiväkohtainen budjetti kuluu loppuun kun itse on klikkaillut omaa mainostaan, voi potentiaalisia uusia asiakkaita jäädä tavoittamatta, kun mainos ei enää sinä päivänä näy. (Tähän kuitenkin lisäämme, että omista mainoksista saa ja pitääkin olla innoissaan – onhan se hienoa kun oma yritys on esillä! Kannattaa vain jättää ne klikkailut asiakkaille ;))

Kohdennettu mainonta (niin Googlessa, YouTubessa, kuin somessakin) tarkoittaa juuri sitä mitä lupaakin. Jos ei itse kuulu mainokselle asetettuun kohderyhmään (esimerkkinä vaikka rekkakuskit), et todennäköisesti näe omaa mainostasi, sillä sitä ei ole kohdennettu sinulle, vaan tässä esimerkissä rekkaa työkseen ajaville ja täten tuotteen tai palvelun potentiaalisimmille ostajille. (Huom! Tätä ei kannata kuitenkaan sekoittaa remarketing-mainontaan, eli niin sanottuun jälkimarkkinointiin, jota voi tehdä kaikilla edellä mainituilla kanavilla.)

Malta siis mielesi. Google-mainonnassa mainoksen sijaintia ei siis kannata tarkistaa hakemalla, vaikka mieli tekisikin. Tällöin nimittäin mainokselle kertyy näyttökertoja, mutta ei klikkauksia, joka saattaa laskea klikkausprosenttia. Tämä tarkoittaa, että mainos ei välttämättä näy niin usein kuin se voisi näkyä. Klikkausprosentti tarkoittaa sitä, kuinka monta mainoksen nähnyttä ihmistä on klikannut sitä. Klikkaukset ovat tärkeitä, sillä ne ohjaavat potentiaalisen asiakkaan usein esimerkiksi verkkokauppaan ja lähemmäs ostoa. Lisäksi jos haet mainostasi Google-haussa toistuvasti kuitenkaan klikkaamatta sitä, voi mainos lakata näkymästä kokonaan. Tämä on siis seurausta sille, että Google luulee, ettet ole kiinnostunut mainoksesta, eikä siten näytä sitä enää sinulle. Google kun haluaa aina näyttää hakijalle mahdollisimman kiinnostavaa ja hänelle yksilöllisesti kohdennettua mainontaa. 

Vinkkejä mainosten näkemiseen Googlessa

Jos kuitenkin haluaa lähteä googlettelemaan omaa hakusanamainostaan, kannattaa tehdä se yksityisenä selailuna (eli niin kutsutussa incognito-tilassa) ja tyhjennellä välimuistia. 

Google tarjoaa myös mainostajan käyttöön esikatselu- ja diagnoosityökalun, jos haluaa selvittää helposti yksittäisen mainoksen sijainnin. Työkalun avulla näet mainoksesi sijainnin ilman näyttökertojen kertymistä. 

Lisää tietoa aiheesta löydät täältä.

Mitä Google-mainonnalla voidaan teidän yrityksellenne saada aikaan? Ota meihin yhteyttä, ja autamme sinua tehostamaan markkinointiasi maailman suosituimmassa hakukoneessa!

Älä googleta itseäsi – miksi mainos ei aina näy itse mainostajalle?
Pro Ratas Oy - Digimarkkinointi

Asiakaspalvelumme on avoinna arkisin klo 9 - 15.

Pro Ratas Oy Turku

Pitkämäenkatu 6
20250 Turku

Katso sijaintimme kartalta.

Pro Ratas Oy Helsinki

Käenkuja 3
00500 Helsinki

Katso sijaintimme kartalta.

Pro Ratas Oy Seinäjoki

Tiedekatu 2
60320 Seinäjoki

Katso sijaintimme kartalta.

Olemme osa Kaleva Mediaa.

Y-TUNNUS: 2454477-4

Tietosuoja | Rekisteriseloste

Nimi: Pro Ratas Oy   |   Verkkolaskuosoite: 003724544774   |   Operaattoritunnus: BAWCFI22   |   Välittäjä: Basware Oyj