Facebook on täynnä mielenkiintoisia ja uskomattomiakin faktoja. Käsittelyssä on asiaa Facebookin historiasta, taloudesta, käyttäjämääristä, käyttämisestä ja markkinoinnista. Loppuun kokosimme vielä tärkeimmät tärpit mainostajalle!
Facebookin historiaa

Facebook lanseerattiin Helmikuussa 2004 Mark Zuckerbergin ja hänen Harvardin huonekavereidensa toimesta.
Facebookia kutsuttiin alussa nimellä Facemash. Seuraava nimitys oli Thefacebook.
Facebook oli alkuperäisesti auki vain Harvardin opiskelijoille. Maaliskuussa 2004 Facebook laajentui Columbian, Stanfordin ja Yalen yliopistoihin.
Syyskuussa 2006 Facebook avattiin kaikille, ehtoina yli 13 vuoden ikä ja toimiva sähköpostiosoite. 

Facebookin talouslukuja

Nettotulos kolmannelta vuosikolmannekselta vuonna 2018 oli 5,14 miljardia dollaria
Facebookin listautumisanti keräsi 16 miljardia, mikä on kolmanneksi eniten Yhdysvaltojen historiassa.
Facebook on neljänneksi arvokkain brändi maailmassa, arvoltaan 94,8 miljardia dollaria.
Vuodesta 2012 lähtien, Facebook on käyttänyt yli 22,4 miljardia dollaria yritysostoihin, kun se osti kilpailijoita, kuten Instagramin, WhatsAppin ja Oculuksen.
Facebookilla on 33 606 työntekijää.
Mark Zuckerberg saa vuodessa palkkaa dollarin verran.
Mikä ei sinänsä ole ongelma, kun hänen nettovarallisuutensa arvo on 55,6 miljardia dollaria. 

 

Facebookin käyttäjälukuja

Facebookissa on 2,27 miljardia kuukausittain aktiivista käyttäjää (Q3 2018)
Yli 1 miljardi heistä on pelkkiä mobiilikäyttäjiä.
47% käyttäjistä käyttää Facebookia pelkästään puhelimella.
83% vanhemmista jotka ovat Facebookissa, ovat lastensa kanssa ystäviä Facebookissa.
Facebookissa on 500 000 uutta käyttäjää päivittäin.
Joka sekunti luodaan 6 uutta profiilia.
Maailmanlaajuisesti yli 26,3% ihmisistä, joilla on käytössään internet, käyttää Facebookia.
Ihmisellä on keskiarvoltaan 338 ystävää Facebookissa. Mediaaniarvo ystävien määrälle on 200.
Puolet internetin käyttäjistä, jotka eivät käytä Facebookia itse, elävät jonkun sellaisen kanssa, joka käyttää.
Heistä 24% sanoo katsovansa julkaisuja ja kuvia toisen ihmisen tililtä.

Facebookin käyttäminen

Facebookissa on arviolta 81 miljoonaa feikkiprofiilia.
Suosituin sivu on Facebookin oma sivu, jolla on 213 miljoonaa tykkäystä. Toisena on Samsung, jolla on 159 miljoonaa tykkäystä. Kolmantena Cristiano Ronaldo 122 miljoonalla tykkäyksellään.
Facebook vastaa 62% kirjautumisista appeihin ja julkaisijoiden sivuille (kun sovellukseen kirjautuminen tehdään siis Facebook-tunnusten avulla).
200 miljoonaa ihmistä käyttää Facebook Liteä – appiä joka on tehty hitaille yhteyksille kehitysmaissa.
Internetissä puhelimella vietetystä ajasta Facebookissa vietetään 22% , kun Googleen ja YouTubeen käytetään yhteensä 11%.
Käyttäjät ovat keskimäärin 20 minuuttia päivässä Facebookissa.
Hive on Facebookin datatietokanta, jossa on 300 petatavua dataa.
Facebook tuottaa 4 petatavua dataa päivässä.
Facebookissa katsotaan päivittäin 100 miljoonaa tuntia videota.
Joka minuutti käyttäjien toimesta tehdään 4 miljoonaa tykkäystä.
Facebookiin on ladattu yli 250 miljardia kuvaa, joka tarkoittaa 350 miljoonaa kuvaa päivässä.

Facebookin markkinointilukuja

Facebookissa on yli 60 miljoonaa aktiivista yrityssivua, mutta vain 6 miljoonaa näistä yrityksistä käyttää maksettua mainontaa aktiivisesti. 75% brändeistä kuitenkin muuttaa julkaisujaan maksetuiksi mainoksiksi.
Facebook-mainosten avulla voidaan tavoittaa yli 2 miljardia ihmistä.
Vuonna 2015 mobiilimarkkinointiin käytettiin maailmalla yhteensä 70 miljardia euroa. Facebook-mainontaan tästä rahasta meni 19%.
78% Facebookin mainostuloista tulee mobiilimainoksista.
Keskimäärin mainoksen klikkausprosentti Facebookissa on 0,9%.
Mutta kun mainokseen lisää CTA (call-to-action)-painikkeen, klikkiprosentti nousee lähes kolminkertaiseksi.
Vuonna 2015 Facebookin keskimääräinen mainostuotto Facebookin käyttäjää kohden oli 11,96 dollaria.
Facebook saa 80% mainostuotoistaan mobiilimainonnasta. 

Faktoja mainostajalle

Maailmanlaajuisesti päivittäisiä käyttäjiä Facebookissa on 1,49 miljardia. Suomessa päivittäin Facebookia käyttää 2,3 miljoonaa ihmistä.
Kuukaudessa keskivertokäyttäjä tykkää 10 julkaisusta, kirjoittaa 4 kommenttia ja klikkaa kahdeksaa mainosta.
Videot sitouttavat käyttäjiä eniten. Vain 3% sisällöstä kuitenkin on videota.
Torstaisin ja perjantaisin julkaistut postaukset saavat eniten sitoutumista.
49% käyttäjistä tykkää Facebook-sivusta kannattaakseen suosikkibrändejään. 

40% käyttäjistä ei kuitenkaan pidä mistään brändisivusta, mikä tarkoittaa sitä, että heidät voi tavoittaa vain maksetun mainonnan avulla. 

LÄHDE

https://www.brandwatch.com/blog/facebook-statistics/

50 mielenkiintoista faktaa Facebookista
50 mielenkiintoista faktaa Facebookista!
Pro Ratas Oy - Digimarkkinointi

Asiakaspalvelumme on avoinna arkisin klo 9 - 15.

Pro Ratas Oy Turku

Pitkämäenkatu 6
20250 Turku

Katso sijaintimme kartalta.

Pro Ratas Oy Helsinki

Käenkuja 3
00500 Helsinki

Katso sijaintimme kartalta.

Pro Ratas Oy Seinäjoki

Tiedekatu 2
60320 Seinäjoki

Katso sijaintimme kartalta.

Olemme osa Kaleva Mediaa.

Y-TUNNUS: 2454477-4

Tietosuoja | Rekisteriseloste

Nimi: Pro Ratas Oy   |   Verkkolaskuosoite: 003724544774   |   Operaattoritunnus: BAWCFI22   |   Välittäjä: Basware Oyj